Bedankt voor je bezoek!
Welkom op de site van Drumschool Jan Otten. Met plezier vertel ik je graag:
- dat muziek maken leuk is...
- dat samen muziek maken nog leuker is...
- dat de leerkracht er toe doet...
- dat noten lezen toch wel belangrijk is...
Muziek maken is leuk.
Muziek maken is leuk. Spelplezier staat daarom centraal in
mijn lessen. Muziek maken als vrijetijdsbesteding is het uitgangspunt. Elke
leerling heeft zijn eigen talenten en leerwensen. Daarom benader ik
elke leerling individueel. Samen met jou (en je ouders) probeer ik af te
toetsen hoeveel tijd je in je (nieuwe) hobby kan steken. Ik vergelijk muziek
maken altijd met het beklimmen van een toren waarbij de treden steeds hoger
worden, maar het uitzicht ook steeds mooier. Onder aan de toren is het veilig, comfortabel en gekend terrein. Niks mis mee. Ga je hoger, dan moet je telkens een beetje meer moeite doen
om op de nieuwe trede te geraken, maar je gaat mooiere dingen zien.
Gelukkig hoef je niet altijd hogerop te klimmen. Je kan ook gerust best lang op
1 trede blijven staan en genieten van het uitzicht. Dat noem ik de weg van de
horizontale ambitie. Lekker genieten van wat je al kan, zonder daarom meteen
verder te moeten. Of je de volgende stap zet en wanneer je die zet, bepalen we
altijd samen. Vaak gaat het heel geleidelijk zonder dat je het eigenlijk
zelf merkt. Eén ding staat voorop: het moet leuk blijven! Ook voor kinderen,
jongeren en volwassenen met een andere denkstijl (bijvoorbeeld autisme) hanteer ik dezelfde werkwijze. Via een warme benadering
vanuit spelplezier, probeer ik de lessen zo duidelijk mogelijk te laten
verlopen opdat muziek spelen pure ontspanning kan zijn.
SAMEN muziek maken is
nog leuker.
Samen muziek maken is nog leuker. Daarom speel ik zelf vanaf
de eerste les mee op piano, gitaar of basgitaar. Heel vaak spelen we mee
met een CD of met nummertjes die je op internet hebt gevonden.
Als je vrienden of familie hebt die een instrument
spelen, dan zijn de lessen bandcoaching misschien wel iets voor jou.
Zit je in de laatste kleuterklas of het eerste leerjaar, dan kan je al voelen
hoe leuk het is om samen muziek te maken in de sessies muziekinitiatie. Daarnaast geef ik ook nog samenspel en tal van workshops waarin ‘samen spelen’ centraal staat.
Samen een stukje muziek spelen is immers het
mooiste wat er is, ook al bespeel je nog maar net je instrument.
De leerkracht doet er
toe!
In tijden van online lessen en andere virtuele cursussen,
blijf ik er bij dat de leerkracht er toe doet. Een instrument leer je immers het beste individueel van een leraar die
dat instrument ook beheerst.
Maar het
gaat niet enkel over het instrument. De keuze van stijl en wijze waarop wordt lesgegeven, het inschatten van
draagkracht en leerwens en het inspelen op het specifieke karakter van elk
kind, jongere of volwassene behoort ook tot de taak van de leraar. Of het nu
gaat om pottenbakken, beeldhouwen, atletiek of muziekles, de warme en individuele
benadering van de leerkracht doet er altijd toe. Dat probeer ik te realiseren,
elke les opnieuw, wie er ook op de kruk zit.
Noten lezen
Muziek is een taal. Taal is communicatie. Dat is niet alleen
een wederkerig proces (zenden en ontvangen) van spreken en luisteren, maar ook
van lezen en schrijven. Daarom vind ik het belangrijk dat al mijn leerlingen,
op welk instrument dan ook, muziek leren lezen. (ik heb het hier over de individuele lessen, niet over de muziekinitiatie en de workshops )
Als drummer moet je geen sol
van een la kunnen onderscheiden, maar je moet wel de notenwaarden kennen. Op
keyboard moet je minstens akkoorden kunnen lezen, maar liefst ook noten lezen. Die
noten (zowel op drums als op keyboard) leer je best vanaf de eerste lesminuut. Dan
ben je er lekker snel mee weg en wordt elk noot die je leest ook ineens heel
concreet. Dus ja, we spelen met een pupiter voor onze neus. Als je later in het Sportpaleis staat, kan je
hem nog altijd weglaten… .
Als je denkt dat mijn visie, aanbod en aanpak iets is voor jou, aarzel dan niet om contact op te nemen.